گفتنش ساده نیست: سندروم پیش از قاعدگی (PMS) میتواند دوران بسیار سخت و آزار دهنده ای برای هر خانمی می باشد. در روزهای نزدیک به قاعدگی، تغییرات هورمونی می‌تواند مجموعه‌ای از علائم ناخوشایند مانند نفخ، جوش‌ها، تحریک‌پذیری، سردرد، خستگی، تغییر رفتار و بد خلقی کردن و موارد دیگر را ایجاد کند. برای بسیاری از زنان، سندروم پیش از قائدگی یک چرخه ماهانه آزار دهنده است که استفاده از مکمل ها می تواند کمک بسیاری به کنترل این دوره ماهانه بکند.

اما چرا شما PMS را تجربه می‌کنید؟

PMS به هورمون‌ها مرتبط است. این هورمون‌ها که توسط بدن تولید می‌شوند، برای عملکردهای مختلف بدن ضروری هستند. در طول چرخه قاعدگی، سطح دو هورمون زنانه به نام‌های استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند. هر دوی این هورمون‌ها در هفته قبل از قاعدگی کاهش می‌یابند و این باعث بروز علائم PMS می‌شود. اگر به دلیل استرس، رژیم غذایی نامناسب، سموم محیطی، کم تحرکی، چاقی یا مشکلات دیگر، تعادل هورمون‌ها به هم بخورد، این علائم ممکن است شدیدتر شوند. اگر فکر می‌کنید این مشکلات را دارید، برخی مکمل‌ها می‌توانند به تسکین علائم PMS کمک کنند.

گل گاوزبان با زعفران

زعفران، که گران‌ترین ادویه در جهان است، می‌تواند به تسکین علائم PMS کمک کند. این ادویه که دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است، می‌تواند علائمی مثل خستگی، گرفتگی عضلات و تحریک‌پذیری را کاهش دهد. همچنین، زعفران با جلوگیری از جذب مجدد سروتونین، باعث افزایش سطح این ماده در مغز می‌شود که منجر به بهبود خلق و خو می‌گردد.

روغن گل گاوزبان یکی از بهترین منابع اسید گاما لینولنیک (GLA) است، که یک اسید چرب مهم برای بدن است و به تنظیم سیستم تولید مثل کمک می‌کند. هرچند نیاز به تحقیقات بیشتری است، اما GLA می‌تواند با تنظیم التهاب‌، هورمون ها و غدد فوق کلیوی به کاهش علائم PMS کمک کند.

ترکیب این دو ماده مغذی می‌تواند یک ترکیب قوی ایجاد کند.

کلسیم

همه ما می‌دانیم که کلسیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، اما شاید ندانید که این ماده برای عملکرد روزانه عضلات، قلب، اعصاب و سایر سلول‌ها نیز حیاتی است. زنانی که از PMS رنج می‌برند، معمولاً کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. مصرف قرص جوشان کلسیم نیچرز پلنتی می‌تواند به کاهش علائمی مانند خستگی، نوسانات خلقی و افسردگی کمک کند و سطح کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند.

زنجبیل

اگر با گرفتگی‌های ماهانه مشکل دارید، زنجبیل می‌توانند نجات‌بخش شما باشد. پروستاگلاندین‌ها، ترکیباتی که باعث انقباضات عضلانی و درد قاعدگی می‌شوند، از عوامل اصلی این گرفتگی‌ها هستند. ریشه زنجبیل می‌تواند این ترکیبات را مسدود کرده و کمی تسکین ایجاد کند.

منیزیم

منیزیم نیز با آرام کردن عضلات، تنظیم هورمون‌ها و کاهش سردردها و خلق بد ناشی از PMS نقش مهمی دارد. دریافت منیزیم کافی تنها از طریق غذا ممکن است دشوار باشد. استفاده از قرص جوشان منیزیم نیچرز پلنتی ‍می‌تواند از کمبود منیزیم جلوگیری کرده و به بهبود حال شما قبل و در طول قاعدگی کمک کند.

آشواگاندا

بله، ممکن است قبل از شروع قاعدگی احساسی شویم. و این طبیعی است؛ هورمون‌های شما در حال تغییر هستند. اما مدیریت استرس و سلامت عاطفی شما می‌تواند برای سلامت قاعدگی بسیار مهم باشد. اگر استرس دارید، ممکن است متوجه شده باشید که دوره قاعدگی شما نامنظم است – زودتر یا دیرتر از موعد می‌آید. این به این دلیل است که استرس طولانی‌مدت می‌تواند باعث تولید بیشتر کورتیزول و کمتر شدن پروژسترون شود، که این تغییرات می‌تواند چرخه شما را مختل کرده و PMS را بدتر کند.

ریشه آشواگاندا یک ترکیب فوق‌العاده است که می‌تواند به این مسئله کمک کند. اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، می‌تواند به غدد فوق کلیوی شما کمک کند تا تولید کورتیزول را تحت کنترل نگه دارند، عدم تعادل هورمونی ناشی از استرس را بهبود بخشد و از یک چرخه ماهانه سالم حمایت کند. همچنین آشواگاندا اثرات آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد که می‌تواند برای تسکین فوری علائم PMS مانند نوسانات خلقی مفید باشد.

جینکو بیلوبا

PMS می‌تواند هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی زندگی را تحت فشار قرار دهد. احساس مه‌آلودگی مغزی و مشکلات تمرکز اثرات رایجی هستند. اما یکی از قدیمی‌ترین درختان زنده، جینکو بیلوبا، ممکن است بتواند کمک کند. این گیاه هزاران سال است که برای حمایت از سلامت مغز با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و توانایی افزایش جریان خون به مغز استفاده می‌شود که ممکن است به کاهش مه‌آلودگی مغزی و خستگی ناشی از PMS کمک کند.

منبع: Persona