برخی از افراد برای دریافت مواد مغذی ضرروی مورد نیاز بدن، مصرف مولتی ویتامین ها را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود گذاشته اند. برخی از افراد ممکن است پس از مصرف این مکمل ها دچار حالت تهوع شوند. پس نگران نباشید! شما تنها نیستید. در این مقاله سعی میکنیم به بررسی دلایل و چگونگی جلوگیری از حالت تهوع پس از مصرف مولتی ویتامین ها بپردازیم.

مولتی ویتامین ها و حالت تهوع

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود پس از مصرف ویتامین ها احساس تهوع داشته باشید که بیشتر آن ها قابل پیشگیری هستند. حالت تهوع ناشی از ویتامین ها اغلب به زمان مصرف آن ها، دوز مصرفی و حساسیت های بدن فرد در رابطه با ویتامین ها مربوط می شود و با درک هر یک از این موارد، می توانید به نحوی مصرف مولتی ویتامین ها را در برنامه رژیمی خود بگنجانید تا معده دچار تهوع نشوید.

مصرف ویتامین ها در زمان نادرست

یکی از شایع ترین دلایل حالت تهوع، مصرف مولتی ویتامین ها با معده خالی است. ویتامین‌ها، به‌ویژه ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ، ویتامین دی و ویتامین ایی ، برای جذب مناسب، نیاز به وجود چربی در رژیم غذایی دارند. آهن همچنین یک عنصر رایج در بسیاری از مولتی ویتامین ها است و به دلیل ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش شناخته شده است. بدون مواد غذایی برای جذب مناسب، مولتی ویتامین ها می توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش (GI) شوند و به نوبه خود منجر به درد معده، ریفلاکس اسید و حالت تهوع شوند.
مصرف مستقیم ویتامین ها قبل یا بعد از ورزش نیز می تواند منجر به حالت تهوع شود زیرا فعالیت بدنی شدید می تواند باعث رفلاکس اسید شود. رفلاکس اسید معده، همراه با ماهیت اسیدی برخی ویتامین ها، می تواند علائم رفلاکس را تشدید کند و منجر به سوزش سر دل و حالت تهوع شود.

دوز اشتباه ویتامین

یکی دیگر از دلایل رایج حالت تهوع پس از مصرف مولتی ویتامین ها، مصرف بیش از حد آن است. بیش از حد توصیه شده از هر ویتامین، توانایی بدن شما برای پردازش موثر ویتامین ها را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به ناراحتی گوارشی و حالت تهوع می شود. رعایت میزان توصیه شده روزانه و مشورت با پزشک یا دکتر داروساز قبل از افزایش دوز بسیار مهم است.

حساسیت به افزودنی ها و حساسیت های فردی

برخی از افراد ممکن است به افزودنی های مورد استفاده در مولتی ویتامین ها آلرژی داشته باشند. در حالی که این افزودنی ها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. سیستم گوارش هر فرد واکنش متفاوتی نسبت به ویتامین ها و مواد معدنی نشان می دهد، بنابراین حساسیت های شخصی می تواند نقش مهمی در تجربه عوارض جانبی مانند حالت تهوع داشته باشد.
پیشگیری از حالت تهوع پس از مصرف مولتی ویتامین ها
اگر با مصرف مولتی ویتامین ها دچار حالت تهوع می شوید، چندین راهکار برای کمک به کاهش این عارضه جانبی وجود دارد. در اینجا چند روش موثر برای جلوگیری از حالت تهوع هنگام مصرف مکمل ها آورده شده است.

مصرف ویتامین ها با آب و غذا

مصرف مولتی ویتامین همراه با غذا می تواند به طور قابل توجهی حالت تهوع را کاهش دهد. غذا به باریک شدن پوشش معده کمک می کند و هضم آنها را آسان تر می کند. علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان کامل آب همراه با مولتی ویتامین، باعث می شود بدن شما ویتامین ها را به طور موثرتری پردازش کند و احتمال تهوع را کاهش دهد.

انتخاب فرمول های آسان هضم

انتخاب مولتی ویتامین هایی که دارای عارضه گوارشی کمتری هستند نیز می تواند کمک کننده باشد. به دنبال مکمل هایی باشید که حاوی فرم های اسیدی کمتری از ویتامین ها هستند یا برچسب هضم آسان دارند. همچنین می توانید از مکمل هایی که رهش آهسته دارند استفاده کنید. کپسول مولتی ویتامین نیچرز پلنتی حاوی پلت های آهسته رهش هستند و به همین علت دارای عوارض گوارشی کمی می باشند.

کاهش دوز مصرفی

اگر همچنان حالت تهوع دارید، دوز مولتی ویتامین خود را کاهش دهید. تقسیم دوز به مقادیر کمتری که در طول روز مصرف می‌شود نیز ممکن است به بدن شما کمک کند تا مکمل‌ها را بهتر تحمل کند. این رویکرد می تواند از اثر بر سیستم گوارش شما با مواد مغذی بیش از حد در یک زمان جلوگیری کند.

مشاوره با پزشک

قبل از شروع مصرف مولتی ویتامین جدید یا اگر همچنان حالت تهوع مداوم دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند توصیه‌های شخصی‌شده ارائه دهند، هر گونه بیماری زمینه‌ای را که ممکن است به علائم شما کمک کند، ارزیابی کنند و مکمل‌های جایگزین یا تغیر رژیم فعلی‌تان را توصیه کنند. صحبت با یک پزشک تضمین می کند که مکمل های مناسب را در مقادیر صحیح، متناسب با نیازهای سلامت فردی خود مصرف می کنید.

مصرف مولتی ویتامین های نیچرز پلنتی

احساس تهوع ناشی از مولتی ویتامین ها یک مسئله رایج است، نگران نباشید و با رعایت کردن موارد گفته شده به مصرف مولتی ویتامین ها در رژیم غذایی تان ادامه دهید. با مصرف روزانه مولتی ویتامین ها، می توانید کمبود مواد مغذی را در رژیم غذایی خود برطرف کنید و همچنین سطح کلی انرژی و عملکرد متابولیک را افزایش دهید و سیستم ایمنی سالم تری داشته باشید.
در نیچرز پلنتی، ما مولتی ویتامین‌های باکیفیت را پیشنهاد می‌کنیم که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا عارضه گوارشی بسیار کم و در عین حال با اثربخشی بالا داشته باشند.