تعرف گیاه خواران و وگان ها

گیاه‌خواران (Vegetarians) افرادی هستند که از مصرف گوشت حیوانات خودداری می‌کنند، اما ممکن است از فرآورده‌های حیوانی مانند تخم‌مرغ، لبنیات و عسل استفاده کنند. آنها به جای گوشت، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز خود را از منابع گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات، حبوبات و مغزها تأمین می‌کنند.

وگان‌ها (Vegans) دسته‌ای از گیاه‌خواران هستند که نه تنها از مصرف گوشت بلکه از تمامی فرآورده‌های حیوانی مانند لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، و حتی محصولاتی که حاوی مواد حیوانی هستند مانند ژلاتین یا چرم نیز خودداری می‌کنند. وگان‌ها رژیم غذایی وگان را دنبال می‌کنند و اغلب به دلایل اخلاقی، زیست‌محیطی یا سلامتی این سبک زندگی را انتخاب می‌کنند.

مزایای رژیم غذایی گیاهی

چه تصمیم به دنبال کردن رژیم غذایی گیاهی برای سلامتی، محیط‌زیست یا دلایل شخصی گرفته باشید، مزایای بالقوه آن برای سلامتی فراوان است:

  • مطالعات نشان داده‌اند که گیاه‌خواران به‌طور میانگین 25٪ کمتر احتمال دارد به دلیل بیماری قلبی فوت کنند.
  • افرادی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند، خطر ابتلا به دیابت کمتری دارند.
  • رژیم‌های گیاه‌خواری با فشار خون پایین‌تر مرتبط هستند.
  • گیاه‌خواران و وگان‌ها کمتر در معرض خطر سندرم متابولیک هستند.

در حالی که مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات و مغزها روشی سالم برای ایجاد رژیم غذایی است، باید توجه داشت که در رژیم‌های گیاه‌خواری و وگان ممکن است برخی مواد مغذی کمبود داشته باشند.

در اینجا بهترین گزینه‌ها برای مکمل‌های غذایی در رژیم‌های گیاه‌خواری معرفی شده‌اند.

ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 برای سلامتی مغز و سیستم عصبی ضروری است، به تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و در تنظیم DNA نقش دارد. در حالی که ویتامین B12 در برخی غذاهای تخمیر شده و غنی‌شده یافت می‌شود، بیشتر در محصولات حیوانی موجود است. مطالعات نشان داده‌اند که گیاه‌خواران و وگان‌ها بیشتر در معرض کمبود B12 هستند و توصیه می‌شود که از قرص ویتامین ب 12 نیچرز پلنتی استفاده کنند. با افزایش سن، توانایی بدن در جذب B12 نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، افراد مسن گیاه‌خوار و وگان باید روزانه مکمل B12 مصرف کنند و بهتر است مکملی با حداقل 2.4 میکروگرم در روز را انتخاب کنند.

آهن

آهن موجود در مواد غذایی به دو شکل وجود دارد: هم و غیر هم. آهن موجود در غذاهای گیاهی غیر هم است و اگرچه فراوان است، اما کمتر جذب می‌شود و تحت تأثیر ترکیبات دیگر غذاها قرار می‌گیرد. ترکیباتی مانند تانن‌ها و فیتات‌ها که در غذاهای گیاهی وجود دارند می‌توانند جذب آهن را مختل کنند. کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارند و بیشتر آهن غیر هم مصرف می‌کنند، ممکن است نیاز به مکمل آهن داشته باشند. برای بهبود جذب آهن، توصیه می‌شود مکمل آهن همراه با ویتامین ث مصرف شود. برای مردان بزرگسال، 8 میلی‌گرم آهن در روز کافی است، اما برای زنان، به‌ویژه در سنین قاعدگی، نیاز بیشتری وجود دارد؛ تا 18 میلی‌گرم در روز.

ویتامین دی

ویتامین دی به منظور جذب کلسیم برای رشد استخوان ضروری است و همچنین در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. ما می‌توانیم ویتامین دی را از طریق نور خورشید و از محصولات حیوانی مانند ماهی و تخم‌مرغ دریافت کنیم همچنین مقداری کمی نیز در قارچ‌ها و غذاهای غنی‌شده یافت می‌شود. افرادی که رژیم گیاهی دارند، در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند. کسانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که نور خورشید دائمی ندارند یا بیشتر وقت خود را در محیط‌های بسته می‌گذرانند، نیز در معرض این خطر هستند. مصرف روزانه 1000-2000 واحد بین‌المللی از ویتامین دی توصیه شده و ایمن است.

اسیدهای چرب

اگر ماهی نمی‌خورید، احتمالاً میزان زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید. با این حال، منابع گیاهی بسیاری برای امگا 3 وجود دارد، مانند دانه چیا، بذر کتان، دانه‌های کنف و جلبک‌ها. اسیدهای چرب برای عملکرد سیستم عصبی، از جمله سلامت مغز ضروری هستند و ممکن است از زوال عقل مرتبط با سن جلوگیری کنند. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 از منابع غذایی یا مکمل‌های DHA به حمایت از سلامت مغز و چشم کمک می‌کند.

روی

اگر رژیم گیاهی دارید و دانه‌ها، مغزها و حبوبات مصرف نمی‌کنید، به روی نیاز دارید! روی برای سلامتی عمومی بدن، به‌ویژه برای عملکرد ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا ضروری است. برای دریافت مقدار مورد نیاز روزانه بدن می توانید مکمل کپسول زینک کمپلکس را استفاده نمایید.

ویتامین ث

ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی می‌شود و به جذب آهن کمک می کند.

دریافت مواد مغذی مورد نیاز شما

اگر به دنبال مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی با کیفیت بالا برای خود هستید، می‌توانید به بخش محصولات نیچرز پبنتی مراجعه کنید!