پایان تابستان حس دوگانه‌ای دارد. از یک طرف، دوران خوش گذرانی و ساعت‌های طولانی تفریح و گشت و گذار با دوستان به پایان می‌رسد و از طرف دیگر، شروع سال تحصیلی جدید که با هیجان‌های خاص خودش همراه است. وقتی سال تحصیلی جدید آغاز می شود، اهداف جدیدی هم به دنبال آن برای خود تعیین می‌کنید، در این میان باید حواستان به تغذیه‌تان هم باشد. برای اینکه خوب درس بخوانید، باید حال جسمی‌تان هم خوب باشد! با یک سبک زندگی سالم، مکمل‌ها می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا بهتر عمل کند. در ادامه ۵ مکملی که پیشنهاد می‌کنیم در سال تحصیلی با خود داشته باشید را معرفی می‌کنیم.

مولتی‌ویتامین: ویتامین‌های ضروری

ممکن است در زمان نزدیک به امتحانات، تغذیه اولویت کمتری برای شما داشته باشد، اما آنچه می‌خورید می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد تحصیلی شما بگذارد. بهتر است بیشتر مواد مغذی را از غذاها دریافت کنید، اما اگر وقت کافی برای تهیه وعده‌های غذایی متعادل ندارید، مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین A برای سلامت چشم‌ها، ویتامین‌های گروه B برای انرژی و ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی را به دست آورید.

اگر به دنبال راهی برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدنتان هستید، استفاده از مولتی‌ویتامین‌های مناسب می‌تواند گزینه خوبی باشد. به‌ویژه، مولتی‌ ویتامین مینرال آقایان نیچرز پلنتی و مولتی‌ ویتامین مینرال بانوان نیچرز پلنتی می‌توانند به دختران و پسران بالای 15 سال کمک کنند تا ویتامین‌های کلیدی مورد نیاز بدنشان را دریافت کنند. این مکمل‌ها با توجه به نیازهای خاص بدن مردان و زنان طراحی شده‌اند و می‌توانند کمبودهای تغذیه‌ای را جبران کنند.

امگا-۳: چربی با خواص شگفت‌انگیز

یک واقعیت جالب این است که مغز شما تقریباً ۶۰٪ از چربی تشکیل شده است، بنابراین منطقی است که برای عملکرد مناسب به امگا-۳ نیاز داشته باشد. امگا-۳‌ها اسیدهای چربی ضروری هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست و باید از غذا و یا مکمل‌ها به دست بیایند. این چربی‌ها در سلامت پوست، چشم‌ها، قلب، سیستم ایمنی و مهم‌تر از همه برای عملکرد مغز شما نقش دارند. اگر به طور مرتب ماهی نمی‌خورید، بهتر است مکمل امگا-۳ مصرف کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی از این ماده مغذی دریافت می‌کنید.

پروبیوتیک‌ها: برای یک میکروبیوم سالم

پروبیوتیک‌ها به هضم غذا کمک می‌کنند و باعث می‌شوند سیستم گوارشی شما بهتر عمل کند، اما شاید تعجب کنید که چقدر برای سلامت کلی بدن مهم هستند. روده شما و مغزتان همیشه با هم در ارتباط هستند و این ارتباط می‌تواند بر حال و حوصله و تمرکز شما تأثیر بگذارد. همچنین حدود ۷۰٪ از سیستم ایمنی بدن شما در روده قرار دارد. پروبیوتیک‌ها به محافظت از بدن در برابر میکروب‌های مضر کمک می‌کنند و همراه با یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب کافی می‌توانند از سلامت شما حمایت کنند.

ویتامین D: ویتامین آفتاب

ویتامین D یک ماده مغذی حیاتی است که به سلامت مغز، استخوان‌ها، خلق و خو، انرژی و سیستم ایمنی کمک می‌کند. با این حال، بسیاری از مردم به اندازه کافی از این ویتامین دریافت نمی‌کنند، به‌خصوص در فصول سرد. بنابراین، بهتر است یک مکمل ویتامین D به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سطح این ویتامین در بدن شما در حد کافی بماند.

مدیریت استرس با آشواگاندا

مدیریت و کاهش استرس در زمان امتحانات و انجام پروژه های علمی بسیار حائز اهمیت میباشد. آشواگاندا یک گیاه فوق‌العاده است که باعث کنترل و کاهش استرس می شود.. این گیاه به تنظیم کورتیزول، هورمون اصلی استرس، کمک می‌کند و باعث آرامش، بهبود خواب و کاهش مشکلات ناشی از استرس می‌شود.

در یک مطالعه کوچک، افرادی که ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم عصاره آشواگاندا را به مدت ۸ هفته مصرف کردند، کاهش استرس را تجربه کرده و سطح هورمون استرس کورتیزول آنها در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، به ‌طور قابل‌توجهی کم شد. علاوه بر این، افرادی که مکمل‌ های آشواگاندا را دریافت نمودند، در مقایسه با گروه دارونما، بهبود قابل توجهی را در کیفیت خواب تجربه کردند.

 

منابع:

  1. Chang CY, Ke DS, Chen JY. Essential fatty acids and human brain. Acta Neurol Taiwan. 2009 Dec;18(4):231-41. PMID: 20329590.
  2. Dyall SC. Long-chain omega-3 fatty acids and the brain: a review of the independent and shared effects of EPA, DPA and DHA. Front Aging Neurosci. 2015 Apr 21;7:52. doi: 10.3389/fnagi.2015.00052. PMID: 25954194; PMCID: PMC4404917.
  3. Forrest KY, Stuhldreher WL. Prevalence and correlates of vitamin D deficiency in US adults. Nutr 2011 Jan;31(1):48-54. doi: 10.1016/j.nutres.2010.12.001. PMID: 21310306.